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► Publications de 2014

Bayard, C., Colin, C., & Leybaert, J. (2013). IHow is the McGurk effect modulated by Cued Speech in deaf and hearing adults ? Frontiers in psychology, 5:416, doi: 10.3389/fpyg.2014.00416.
 

► Publications de 2013

Bayard, C., Colin, C., & Leybaert, J. (2013). Impact of Cued Speech on audio-visual integration in deaf and hearing adults. Interntional Conférence on Auditory-Visual Speech processing, August 31, Annecy, France, pages 87-92.

Colin, C., Zuinen, T., Bayard, C., & Leybaert, J. (2013). Phonological Processing of Rhyme in Spoken Language and Location in Sign Language by Deaf and Hearing Participants: a neurophysiological study. Clinical Neurophysiology, volume 43, Issue 3, pages 151-160. 

Leybaert, J., Bayard, C., Huyse, A., & Colin, C. (2013). Perception multi-modale de la parole chez l'implanté cochléaire. L'implant cochélaire chez le jeune enfant : langage, parole et cognition. Rééducation orthophonique n°252 - décembre 2012, 33-53. 

 

► Publications de 2012

Bayard, C., Leybaert, J.,  Tilmant, A.S., & Colin, C. (2013). Perception de la Langue française Parlée Complétée (LPC) et effet d'expertise chez les normo-entendants. Acte de conférence conjointe JEP-TALN-RECITAL 2012, volume 1 : JEP, pages 819-826, Grenoble, 4 au 8 juin 2012  
 

 

► Publications de 2010

Bayard, C., Leybaert, J., Brunet, S., Versichel, G., & Colin, C. (2010). Comment percevons-nous la Langue Française Parlée Complétée? Etude électrophysiologique des processus d'intégration clé/lèvres. Le Petit Codeur, n°87.   

Leybaert, J., & LaSasso, C. J. (2010). Cued speech for enhancing speech perception and first language development of children with cochlear implants.
 Trends in Application, 14, 96-112. 



  ► Publications de 2009

 

Alegria, J., & Domínguez, A.B. (2009). Los alumnos sordos y el aprendizaje de la lectura. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3 (1), 95-111.

Alegria, J., Domínguez, A.B. & van der Straten, P.(2009). ¿Cómo leen los sordos adultos? La estrategia de palabras clave.Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 29 (3), 195-206.

Aparicio, M., Gounot, D., Demont, E., Metz-Lutz (2009). Role of the left mid-Fusiform Gyrus in a succesful deaf reader.Scandinavian Journal of Psychology, 50, 445-455.

Leybaert, J., Bravard, S., Sudre, S., & Cochard, N. (2009). La adquisicion de la lectura y la orthographia en ninos sordos con implante coclear : Efectos de la Palabra Complementada. In M. Carillo & A.B. Dominguez (Eds). Lineas actuales en el estudio de la lengua escrita y sus dificultades : dislexia & sorderaLibro de lecturas en honor de Jésus Alegria. Malaga : Aljibe.


Willems, P., & Leybaert, J. (2009). Phonological short-term memory in deaf children fitted with a cochlear implant: Effects of phonological similarity, word length and lipreading cues. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia, 29, 174-185. 



  ► Publications de 2008

Colin, S., Leybaert, J., Ecalle, J. & Magnan, A. (2008). The influence of implicit and explicit phonological knowledge on deaf and hearing children’s beginning of literacy. Revista portuguesa de psicologia, 51-72.


 
  ► Publications de 2007

Alegria, J., Hage, C., Charlier, B., & Leybaert, J. (2007). Phonologie audiovisuelle : lecture, lecture labiale et lecture labiale complétée. In J. L., Krahé (Ed.), Surdité et langage : Prothèses, LPC et implants cochléaires (pp. 99-149). Saint-Denis, Presses Universitaires de Vincennes.

 
Aparicio, M., Gounot, D., Demont, E., & Metz-Lutz, M. N. (2007). Phonological processing in relation to reading: An fMRI study in deaf readers. Neuroimage, 35(3), 1303-1316.
 

Colin, C., Deltenre, P., Radeau, M., & Leybaert, J. (2007). La perception audiovisuelle de la parole chez les enfants munis d’un implant cochléaire: premières données. In L. Collet, C. Corbé, M. Doly, M. Imbert & Y. Christen (Eds) : Percevoir et Protéger (pp. 193-207). Edition Solal : Neurosciences sensorielles et cognitives. 


Colin, S., Magnan, A., Ecalle, J., & Leybaert, J. (2007). Relation between deaf children's phonological skills in kindergarten and word recognition performance in first grade. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 139-146. 
 
Leybaert, J., & Colin, C. (2007). Le rôle des informations visuelles dans le développement du langage de l’enfant sourd muni d’un implant cochléaire. Enfance, 57 (3), 245-253.

Leybaert, J., Colin, C., Willems, P., Colin, S., Nouelle, M., Schepers, F., Renglet, T., Mansbach, A-L., Simon, P., & Ligny, C., (2007). Implant cochléaire, plasticité cérébrale, et développement du langage. In J. L., Krahé (Ed.), Surdité et langage : Prothèses, LPC et implants cochléaires (pp. 13-67). Saint-Denis, Presses Universitaires de Vincennes.



 
 
  ► Publications de 2006

Alegria, J. (2006). La lecture chez l’enfant sourd : difficultés et perspectives. Connaissances Surdités (revue de l’ACFOS), 18, 25-28. 
 
Hage, C., & Leybaert, J. (2006). The effect of Cued Speech on the development of spoken language. In P.-E. Spencer & M. Marschark (Eds), Advances in the Spoken language development of deaf and hard-of-hearing children (pp. 193-211). Oxford University Press.  


► Publications de 2005
 
Alegria, J., & Lechat, J. (2005). Phonological processing in deaf children: When Lipreading and cues and incongruent. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(2),122-133.

Leybaert, J. (2005). Learning to read with a hearing impairment. In M. Snowling & Ch. Hulme (Eds), The Science of Reading : A Handbook (pp. 379-396). Oxford, Blackwell.